onsdag 14 december 2011

Bullar till lucia.........

 
 Till lucia är det ju ett måste med hembakta lussekatter. Jag valde i år att baka enligt äldre recept dvs utan att använda kesella och jag måste faktiskt säga att jag tycker de blir godare. Smör är helt enkelt godare än kesella!


Hederliga lussekatter

1 pkt jäst
200 gram smör
5 dl standartmjölk
2 paket saffran
1,5 dl sirap
17 dl vetemjöl (jag använde nog inte mer än 16 dl)
1/2 tsk salt
russin
1-2 ägg till pensling

Tillagning

Receptet ger ca 30 - 35 lussekatter

1. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm degvätskan till fingervärme(37 grader).
2. Smula jästen i en stor bunke och tillsätt saffran. Häll degspadet över och rör om så att jästen löser sig och degspadet blandas med saffran. Tillsätt sirap, salt och det mesta av mjölet (spara ca 1 dl till utbakningen).
3. Arbeta degen på ett bakbord eller en bänk tills den blir blank och smidig och släpper från bänken. Tillsätt eventuellt lite mer mjöl. Låt jäsa övertäckt i ca 40 min.
4. Knåda degen på mjölat bakbord och baka ut den till ca 30 bullar eller valfri form. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper.
5. Sätt ugnen på 225 grader och låt bullarna jäsa övertäckta i ca 30 min.
6. Pensla lussekatterna med uppvispat ägg och garnera eventuellt med russin. Grädda mitt i ugnen 5-8 min.


1 kommentar:

  1. åå vilken vacker ljuslykta! och vilkan fina bullar!! kram Sara

    SvaraRadera