fredag 2 december 2011

Saffranskaka till helgfikat............



Vid första advent vill jag egentligen fika på saffransbröd men denna gång blev det en saffranskaka. Mitt i all stress gick jag in på Tasteline och sökte på "mjuk saffranskaka" och första bästa recept som dök upp valde min dotter och jag att testbaka. Den blev jättegod! Ska absolut ätas samma dag den bakas men slinker ner även dagen efter :-)
Den kommer vi att baka igen!


Härlig saffranskaka

50 gram smör 
1,25 dl mjölk
2 st ägg 
2 dl socker 
1 paket saffran
3 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
ev russin

Tillagning
1. Sätt ugnen på 175 grader. Smöra och mjöla en sockerkaksform.

2. Smält smöret och häll ner mjölken. Vispa ägg, socker och saffran pösigt och vänd ner i mjölkblandningen.

3. Blanda mjöl och bakpulver och vänd ner i smeten. Häll i formen (vi valde en med löstagbar botten och så stoppade vi i några russin också) och grädda i nedre delen av ugnen i 35 minuter (vi gräddade bara i 30 min). Låt kakan svalna innan du stjälper upp den på ett fat.

Recept: Josefin Ekman och Kristin Lundell
Tasteline


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar